Δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν στο φρενάρισμα με καινούργια και φθαρμένα λάστιχα αποδεικνύουν στην πράξη τον κίνδυνο, που εγκυμονεί η οδήγηση με ελαστικά, που έχουν φθαρεί.
Η ουσία είναι πως τα ελαστικά είναι το μόνο σημείο επαφής κάθε οχήματος με τον δρόμο.
Ποτέ δεν ξέρουμε πότε θα εμφανιστεί ο κίνδυνος και πότε θα χρειαστεί ένα φρενάρισμα πανικού. Για να λειτουργήσουν σωστά τα ελαστικά χρειάζονται δύο πράγματα: Γεμάτο πέλμα και σωστή πίεση αέρα.
Όσο πιο κοντά στο βέλτιστο σημείο είναι αυτοί οι δύο παράγοντες, τόσο πιο σωστή είναι η συμπεριφορά ενός ελαστικού.
Με 0,5 bar μειωμένη πίεση η απόσταση φρεναρίσματος αυξάνεται έως 3,1 μ. και η κατανάλωση έως 20%!
Σύμφωνα με έρευνες, το 20% των ελαστικών που κυκλοφορούν στο δρόμο είναι φθαρμένα, κάτω από το πανευρωπαϊκό ελάχιστο όριο βάθους πέλματος, το οποίο ορίζεται στα 1,6 χλστ.
Αέναο ελαστικό δεν υπάρχει, ούτε θα υπάρξει ποτέ.
Σχεδόν όλα τα καινούργια συμβατικά ελαστικά έχουν αρχικό βάθος πέλματος 8 χλστ.
Η χρήση του ελαστικού και η τριβή με το οδόστρωμα προκαλούν φθορά στο πέλμα, το οποίο σταδιακά μειώνεται μέχρι που χάνεται εντελώς και το ελαστικό γίνεται «καραφλό» και ουσιαστικά άχρηστο. Το ελαστικό όμως «φθείρεται» και χάνει τις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του και με τον χρόνο. Το ότι ένα ελαστικό έχει κάνει 5.000 χλμ. σε 6 χρόνια δεν το κάνει καλύτερο από ένα, που έχει γράψει 50.000 χλμ. σε δύο χρόνια…
Στην ουσία είναι ένα κόστος της τάξεως των 300-400 ευρώ (κατά μέσο όρο) στα 3-4 χρόνια, το οποίο αν κρύβουμε κάτω από το χαλάκι μπορεί να μας οδηγήσει σε ατύχημα με υλικές ζημιές.
Πέρα από το προφανές, που είναι το κράτημα και η πρόσφυση στο δρόμο, τα ελαστικά έχουν άμεση συμμετοχή και στο φρενάρισμα. Κανείς δεν ξέρει πότε θα χρειαστεί να φρενάρει ξαφνικά για να γλυτώσει μια σύγκρουση με άλλο όχημα ή με κάποιον πεζό.
Το σίγουρο είναι ότι τα φθαρμένα ελαστικά αυξάνουν τις αποστάσεις φρεναρίσματος και μάλιστα όχι γραμμικά, αλλά γεωμετρικά, ανάλογα με την φθορά του πέλματος.
Τα ελαστικά σε επιβατικά αυτοκίνητα, ελαφρά φορτηγά και 4×4 πρέπει να έχουν βάθος πέλματος τουλάχιστον 1,6 χλστ. κατά πλάτος των μεσαίων τριών τετάρτων του πλάτους του ελαστικού και σε μια συνεχή ζώνη σε ολόκληρη την περιφέρεια του ελαστικού, προκειμένου το ελαστικό να είναι νόμιμο. Το ικανοποιητικό βάθος πέλματος είναι καίριας σημασίας για την οδική ασφάλεια.
«Κόβεσαι» στο ΚΤΕΟ με λιγότερο από 1,6 χλστ. το βάθος πέλματος.
Μετρήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί
Έως 10 μ. μεγαλώνει η απόσταση φρεναρίσματος, σε γλιστερή άσφαλτο!
Οι μετρήσεις με σχεδόν καινούργια ελαστικά (βάθος πέλματος 7 χλστ.) έδειξαν πως για την πλήρη ακινητοποίηση από τα 100 χλμ./ώρα απαιτούνται 36,2μ. Στις ίδιες συνθήκες, με τα ίδια ελαστικά, αλλά βάθος πέλματος 4,0 χλστ. η μέση απόσταση ακινητοποίησης αυξήθηκε κατά 4,2 μέτρα, φθάνοντας στα 40,4 μ. (αύξηση 10,4%).
Οι μετρήσεις με φρενάρισμα με ελαστικά στο νόμιμο όριο , 1,6 χλστ. , διαπιστώθηκε ότι η απόσταση ακινητοποίησης είχε αυξηθεί ακόμη 5,4 μ. φτάνοντας στα 45,8!
Σε σχέση με την αρχική μέτρηση μιλάμε για αύξηση απόστασης κατά 9,6 μέτρα (αύξηση 21%). Μπορείτε να φανταστείτε τις συνέπειες σε περίπτωση φρεναρίσματος πανικού.
Οι μετρήσεις έγιναν σε γλιστερή άσφαλτο με μειωμένο συντελεστή τριβής.
Η απόσταση φρεναρίσματος με καλά ελαστικά ήταν 37,4 μ. για να ανεβεί στα 43,2 μ. (βάθος πέλματος 4 χλστ.) και να κορυφωθεί στα 47,4 μ. (βάθος πέλματος 1,6 χλστ.).